De basis voor een leven lang bewegen begint op de basisschool. Vakleerkracht en Zonova’s netwerkcoördinator bewegingsonderwijs, Devin Kok, ziet dat het inrichten van bewegingsonderwijs het beste gaat vanuit een stichtingsbreed plan, een plan dat hij met het leerteam vormgeeft: “Intervisie werd eerder per casus bekeken, wat een doorgaande lijn moeilijker maakt. Nu gaan we naar een doelgerichte werkwijze voor alle scholen van Zonova.”
Het leerteam bewegingsonderwijs kwam vorige week bijeen om te werken aan een Zonovabrede visie op bewegend leren. Deze samenwerking zorgt voor grote draagkracht van het plan: “En we staan als leerteam niet alleen. De gemeente, de ALO en het bestuur zijn erg betrokken. Door die hulp van bovenaf maken we snel grote stappen in het realiseren van kwalitatief goed bewegingsonderwijs.” Dat is niet alleen van groot belang voor de leerlingen, maar ook noodzakelijk: bewegingsonderwijs wordt sinds kort meegenomen door de Inspectie.
Eén van de pijlers uit het plan die sinds dit jaar op de scholen van Zonova is doorgevoerd, is de implementatie van OBM: Ondersteuningsroute Bewegen & Motoriek. In deze route wordt extra individuele aandacht besteed aan kinderen met een motorische achterstand, zodat ze weer mee kunnen bewegen op het niveau van hun leeftijdsgenootjes. “Het proces lijkt eigenlijk erg op het testen van kinderen met dyslexie,” legt Devin uit. “De meeste scholen zijn al ontzettend goed met de implementatie bezig, wat geweldig is.”
Devins droom is een dynamische schooldag voor alle kinderen: “Dat klinkt voor sommige scholen misschien ambitieus, maar met een paar gerichte aanpassingen, behaal je al veel winst. Op De Achtsprong heb ik bijvoorbeeld De Beweegpot geïntroduceerd. Daar zitten kaartjes met energizers in: opdrachtjes van twee minuten voor tussen de lessen. Een soort beweegsnacks.” Devin hoopt met het leerteam alle scholen van Zonova te inspireren én stimuleren om ook gedurende de schooldag met hun leerlingen te blijven bewegen.