Wereldwijs EXCELLENT!

Persbericht van 18 januari 2019

Wereldwijs EXCELLENT 

Het Ministerie van Onderwijs gaat basisschool Wereldwijs het predicaat EXCELLENT op 21 januari feestelijk overhandigen! De toekenning van het predicaat Excellente School betekent dat Wereldwijs onderwijs biedt van goede kwaliteit en zich daarnaast onderscheidt van andere goede scholen door te excelleren met een specifiek profiel. Het excellentieprofiel is zorgvuldig beoordeeld door de onafhankelijke jury middels dossieronderzoek, een dialoog en een jurybezoek.
In april 2018 kregen wij het oordeel: GOED (op basis van het onderzoekskader 2017). Hierdoor mochten we de procedure verder volgen voor ons excellentieprofiel.
Onze slogan van ons excellentie profiel is: formatieve assessment: “Zo word je de motor van je eigen ontwikkeling!”
Onder formatieve assessment verstaan we een reeks processen waardoor leerlingen meer controle krijgen over hun leren en het beoordelen daarvan. De ontwikkeling ten opzichte van zichzelf staat centraal.
Assessment heeft betrekking op de manier waarop je leerlingen vooruit helpt in hun leerproces: onder andere door feedback te geven, door vragen te stellen, door het leerdoel helder te maken en door aan te geven hoe een ‘goed’ leerresultaat eruit ziet ( het werken met succescriteria).
De jury concludeert dat wij een helder en baanbrekend profiel hebben. In alle lagen van de organisatie is formatief leren zichtbaar en kunnen onze leerlingen en ouders erover vertellen.
Uit het rapport:
“De school kent een grote rol toe aan het bevorderen van een op groei gerichte mindset van zowel leraren als leerlingen. De leerlingen geven aan dat het maken van fouten hoort bij leren. Dit blijkt uit de volgende uitspraak: “Leren is proberen en proberen is leren”.
Formatieve assessment laat de school hier naadloos op aansluiten. De leraren voeren gesprekken met leerlingen over: hoe verder te ontwikkelen, waar is nog oefening nodig, wat kan ik al goed, wat kan ik zo goed dat ik het zelfs kan uitleggen. De talenten van de kinderen worden benut middels het inzetten van leerlingen als experts. Experts zijn leerlingen die zichzelf in hebben geschaald op ‘ik kan het zo goed, ik kan het uitleggen’. Deze experts worden gekoppeld aan leerlingen die hebben aangegeven dat zij extra hulp nodig hebben. Tijdens de rondgang door de school heeft de jury steeds saillante voorbeelden van bovenstaande aanpak kunnen waarnemen. Dat geldt ook voor het werken
middels succescriteria op verschillende niveaus: bij zowel de kleuters in een tekening als bijvoorbeeld het goed kunnen uitleggen van lesstof in een van de groepen uit de hogere middenbouw.
Belangrijke doelen die de school met het profiel beoogt, heeft zij ook daadwerkelijk bereikt. Zo heeft de jury geconstateerd dat leerlingen in staat zijn (mede) zelfsturing te geven aan hun eigen leerproces. Dit gebeurt onder andere door het formuleren van succescriteria bij de lesdoelen. De leerlingen reflecteren op het proces en het resultaat aan de hand van de vooraf gestelde succescriteria. Naast het werken met succescriteria zet Wereldwijs ook in op het inschalen. Hierbij geven leerlingen zelf aan wat zij nodig hebben op basis van het leerdoel, het lesdoel of de vooraf gestelde succescriteria “.
We zijn natuurlijk super trots en hopen u de komende tijd te ontmoeten om onze expertise met u te kunnen delen.


Namens het hele team Wereldwijs, Paula Hoonhout, directeur